Nová lanovka by ve Velké Úpě mohla být už za dva roky

Vydáno 1. 6. 2022

Stávající pomalou tří sedačkovou lanovku z Velké Úpy na Portášky by měla v budoucnu vystřídat odpojitelná rychlejší čtyřsedačka. Takový plán nedávno představil Richard Kirnig na jednání vedení města, MEGA PLUS s.r.o., jako provozovatele areálu, a občanů. Nová lanovka by měla být rychlejší a zvýšit komfort pěších i lyžařů.

Kdy by mělo k obměně dojít?
Letos začneme s poptávkami u potencionálních dodavatelů  technologie lanové dráhy. Na základě toho budeme vytvářet projektovou dokumentaci. Příští  rok bychom chtěli projít procesem k získání společného povolení. Nejdříve v roce 2024 by pak mělo dojít k výstavbě nové lanovky.
 
Jak reálný je to scénář, když třeba o výměně vleku za lanovku na Javoru se mluví už asi deset let?
Na Javoru je to z pohledu úspěšného procesu posuzování vlivu na životní prostředí a následného získání územního rozhodnutí a stavebního povolení komplikovanější. Tam chceme měnit dva vleky za lanovku, tedy jinou technologii. V Úpě budeme měnit lanovku za lanovku při zachování stejné kapacity. Tu nám dá součet kapacity stávající lanovky s kapacitou vleku Hofer. Předpokládáme, že by tento projekt neměl být, z pohledu získání souhlasů od dotčených orgánů státní správy a  následného stavebního povolení, tak složitý.
 
Jak vysoko je projekt lanovky Portášky na žebříčku investičních priorit SkiResortu?
Pro nás je to jednou z hlavních priorit. Pokud bude v dané lokalitě shoda, tedy dohodneme se s vlastníky pozemků a schvalovací proces poběží bez problémů, tak nevidím důvod pro zásadní zdržení. Uvědomujeme si, že stávající lanovka je stará. Je čím dál těžší ji udržet v provozu. Potýkáme se s nedostatkem náhradních dílů. Děláme neekonomické zásahy, protože se do staré technologie neustále dávají nové součástky. Dá se říct, že provoz lanovky prodlužujeme jen silou vůle.
 
Poslední dva covidové roky, inflace, cena nafty. Přece jen se nemůže stát, že to zkrátka nedopadne?
U MEGA PLUS s.r.o. není problém s financováním výstavby nové lanovky na Portášky. Vytvořili jsme si dostatečný „polštář“ prodejem nepotřebných nemovitostí. Zdroje na to tedy  máme. Cena ropy, energií nebo inflace nyní nerozhodují o stavbě lanovky, ty jsou problém pro výši ceny skipasu. Ale tu nyní neřešíme. Nyní řešíme, aby byl provoz areálu zachován. Bez lanovky fungovat nebude. Historicky byla chyba, že se na tomto místě postavila neodpojitelná lanovka. Jde o nejdelší zařízení v lokalitě Velká Úpa – Pec. A už od začátku tam měla být odpojitelná technologie, která zkracuje dobu jízdy o přibližně poloviny oproti technologii s pevným uchycením sedaček a rovněž zajišťuje komfortní a bezpečnější nástup a výstup ve stanicích.
 
Proč tuto zimu nejezdil vlek Hofer? Pro řadu návštěvníků byl alternativou k lanovce a letos jim chyběl.
Trasa vleku Hofer je na přírodním sněhu. Zaměstnanci, kteří na něj byli přidělení, odmítli čekat, zda a jestli bude dostatek sněhu a oni budou moci nastoupit. Vzpomeňme si všichni i na dramatickou silvestrovskou několikadenní oblevu, kdy málem zmizel ze sjezdovek i technický sníh. Situace na trhu práce je po Covidu taková, nikdo nečeká, jestli dostane práci na měsíc během zimní sezóny, která trvá tři až čtyři měsíce. Raději jde pracovat jinam. S nedostatkem lidí jsme se potýkali i v dalších areálech. I jinde vleky na přírodním sněhu spíš stály. V Peci šlo například o vlek Slovan, který se také nedařilo obsadit.
 
Další velké téma byly skibusy. Část lidí vnímala pozitivně, že se pro lyžaře mezi Pecí a Velkou Úpou zvýšil komfort přepravy. Jiným vadilo, že lidé z Úpy odjíždí. Jak změny hodnotí SkiResort?
Zpětná vazba od lyžařů byla pozitivní. Skibusy nebyly přecpané a obsloužili jsme dopravní terminál. Pro mne je na prvním místě zákazník. Ten si určuje, kde chce lyžovat. Všechna střediska kdekoliv na světě, která nutí zákazníky lyžovat jen tam, kde je nedostatek zařízení nebo služeb, skončí krachem. Nefunguje ani nižší cena skipasů. Velká Úpa má kromě pomalé lanovky nevýhodu jižního svahu a členitosti kopce, kde má na kvalitu velký vliv počasí. Pokud bychom někoho nutili, aby zůstal pouze zde, příště už zkrátka nepřijede. Je tedy výhodnější nabídnout mu alternativu a nechat mu, aby si vybral, které dny zůstane v Úpě, kde je ubytovaný, a které dny přejede lyžovat jinam.
Vnímám samozřejmě i nespokojenost místních s technickým řešením a provozem. Těch, kteří hlasitě kritizovali, bych se zeptal, jak oni jako ubytovatelé, u kterých lyžaři bydlí, přispívají na provoz skibusů. Jen pro představu, MEGA PLUS s.r.o. tuto zimu na skibusy vydala deset milionů korun. Technické řešení „točny“ v Úpě nebylo ideální, ale nechci,  abychom měli krátkou paměť. Touto dobou před rokem na tom místě stál Uran – dům hrůzy, u kterého se těžko vyhnula dvě auta, natož dva autobusy. Město překladiště a točnu zřídilo na poslední chvíli a provizorně, což předem avizovalo. První zima nám ukázala, co funguje a co ne. Teď se mohou posbírat poznatky všech zúčastněných a do další zimy vše doladit.
 
Vize propojení má stále naději
Na dobu před příchodem MEGA PLUS do Velké Úpy vzpomínají místní nostalgicky. Tehdy všechno šlo, tehdy všechno fungovalo. Jak to ale zpětně vidí stávající vlastník?
Chápu, že zvenku to mohlo vypadat růžově, ale kdo trochu viděl do ekonomiky a podíval se na technický stav zařízení, tak musel vědět, že k ideálu to mělo daleko. My jsme kupovali areál, který byl před zavřením a neměl dostatek finančních prostředků na další chod. Pokud by to zůstalo v rukách původního majitele, už by se nyní v Úpě zřejmě nejezdilo. Po příchodu jsme museli mimo jiné okamžitě investovat do opravy elektro části a řídicího systému lanovky. Řešila se řada dalších technických potíží včetně převodovky. Celkově lze mluvit o opravách v řádech desítek milionů korun, abychom udrželi areál v chodu. Přestože je areál provozně spíš v minusu nebo na nule, a to jak při letním, tak při zimní provozu, dává nám to celé smysl. Na rozvoj lokality Velká Úpa – Pec se díváme z dlouhodobého hlediska a v kontextu celého SkiResortu ČERNÁ HORA – PEC. Stále předpokládáme, že existuje potenciál spojení obou areálů, kdy by nástupním místem, například pro jednodenní návštěvníky, byl právě areál ve Velké Úpě, odkud by lanovky propojovaly Úpu s Pecí. Současně by mohl nastat i stav, že by hosté ubytovaní v Peci zavítali prostřednictvím vybudovaného propojení lanovkami do Velké Úpy.
ZP

Otevření Herní krajiny

Otevření Herní krajiny

12. 4. 2024

Herní krajina bude v provozu od 4. 5. 2024

Lanová dráha Sněžka opět v provozu

Lanová dráha Sněžka opět v provozu

7. 3. 2024

Lanovka na Sněžku se po technické odstávce vrátila do plného provoz...

Night shopping v Peci

Night shopping v Peci

25. 1. 2024

Přinášíme vzrušující novinku, která zpestří sobotní večery o jarníc...